Яким чином найкраще надсилати запит про проведення громадської експертизи?
Громадські організації звертаються із проханням роз’яснити яким чином найкраще надсилати запит про проведення громадської експертизи та проводити листування із органами виконавчої влади. Організації вказують, що існують проблеми із підтвердженням факту отримання органом влади, а також запитують, чи не найкраще це робити листом із описом вкладеного.
Справді, дуже часто виникають проблеми із підтвердженням того, отримано чи не отриманозапит, це також має значення у разі оскарження незаконності відмови в адміністративному чи судовому порядку. Найкращим способом, безперечно, є особисте подання документів через відділ реєстрації (інший структурний підрозділ, який реєструє звернення) органу влади.
Звернення громадян та інформаційні запити можуть подаватись як безпосередньо в орган державної влади, так і надсилатись поштою, що є дуже важливими способом подання звернень та запитів, коли заявник не може подати його самостійно або ж орган влади незаконно відмовляється прийняти та зареєструвати документ.
У разі, коли немає можливості подати запит безпосередньо, є потреба і в іншому «листуванні» із органом влади, найкраще надсилати його рекомендованим листом (також можна із повідомленням про вручення).
За сьогоднішньою системою поштового зв’язку із використанням листів із описом вкладеного виникають ряд проблем, адже це листи із оголошеною цінністю.
Відповідно до Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. N 270, є різні види поштових відправлень, у тому числі просте поштове відправлення (приймається для пересилання без видачі розрахункового документа та доставляється/вручається без розписки), рекомендоване поштове відправлення (приймаються для пересилання без оцінки відправником вартості його вкладення), поштове відправлення з оголошеною цінністю (приймаються для пересилання з оцінкою вартості вкладення, визначеною відправником).
Хоча у листі із оголошеною цінністю є можливість вказати, який саме документ подається, проте специфіка є такою, що такий лист відповідно до ч.102 Правил, вручається тільки у відділенні поштового зв’язку. Лист не вручається адресату, а тільки йому подається повідомлення, що такий наявний. Для його отримання працівник органу влади повинен прийти у відділення поштового зв’язку та отримати лист. Чого частіше не буває, чим буває. На жаль, після спливу терміну лист повертається із позначкою «повернення за спливом терміну зберігання». Додатково за зберігання листа у відділенні поштового зв’язку відправник має сплатити кошти. При цьому це не є відмова у прийнятті листа, як це у рекомендованому листі. Поки що немає успішної судової практики, за якою б була визнана бездіяльність в отриманні цінних листів представниками органів влади та місцевого самоврядування неправомірною. У більшості випадків, коли організації оскаржують відмову у наданні інформації чи інші порушення своїх прав (наприклад, розгляд звернення), суди відмовляють у задоволенні позову, беручи за основу, що такий документ взагалі не отримувався органом влади, відповідно не має порушення, тобто розглядають у дуже вузькому значенні неправомірність діяльності.
Коли є потреба використати поштові відправлення для органу виконавчої влади із запитом про проведення громадської експертизи, найкраще використовувати рекомендовані листи. Водночас рекомендоване поштове відправлення може надсилатись ізповідомленням про вручення, яким оператор поштового зв'язку доводить до відома відправника чи уповноваженої ним особи інформацію про дату вручення реєстрованого поштового відправлення та прізвище одержувача.